Atkritumi ceļmalā regulāri rada nāves draudus motobraucējiem

Cūkmens iejūtas motobraucēja lomā un apzina bīstamās situācijas, ko rada atkritumi ceļmalās.

Šogad uz Latvijas autoceļiem bojā gājuši jau 12 motobraucēji (motociklisti, mopēdisti, kvadraciklisti), turklāt, salīdzinot ar pērno gadu, bojā gājušo skaits ir dubultojies, liecina CSDD apkopotā statistika. Savukārt nopietnus ievainojumus šosezon guvuši jau vairāk nekā 200 motobraucēji. Viens no biežākajiem ceļu satiksmes negadījumu iemesliem ir šķēršļi, tai skaitā dažādi atkritumi, kas izmesti ceļmalā vai uz ceļa.

“Plastmasas maisiņi, pudeles, gumijas siksnas, vecas riepas un citas automašīnu detaļas, kā arī priekšmeti, kas mēdz izkrist no kravas automašīnām – akmeņi, koka gabali u.c. – tās ir tikai dažas lietas, kas, nonākot ceļmalās, rada dzīvībai bīstamas situācijas visiem satiksmes dalībniekiem, bet jo īpaši motobraucējiem,” norāda Motobraucēju asociācijas prezidents Aivars Freimanis (Frīdis).

Eiropas transporta komitejas apkopojums liecina, ka, iekļūstot avārijā, motociklistam ir 18 reizes lielāka iespēja tikt savainotam vai pat iet bojā nekā autovadītājam. Latvijā šis skaitlis ir vēl lielāks – 24%.

„Lai samazinātu un preventīvi novērstu traģisko avāriju skaitu, gribam vērst autovadītāju uzmanību ar vien pieaugošajam motociklistu, mopēdistu un velosipēdistu skaitam. „Divu riteņu“ braucēji ir mazāk aizsargāti, jebkurš uz ceļa esošs priekšmets tiem var radīt nāves draudus. Diemžēl ne visi motobraucēji ir tik profesionāli, lai lielā ātrumā varētu izvairīties no atkritumiem, kas atrodas uz ceļa vai lido tieši sejā. Avārijas brīdī mazāk aizsargātiem satiksmes dalībniekiem ir daudz lielāks risks ciest nopietnus ievainojumus un avārijas ir ar letālām sekām. Latvijā nav atsevišķi ceļi motobraucējiem un autobraucējiem, tādēļ, esot pie stūres, ikvienam ir jāatceras, ka prioritāte vienmēr ir mazāk aizsargātā drošība,” stāsta Ģirts Rorbaks, CSDD direktora vietnieks.

Situāciju ceļmalās par kritisku sauc arī Cūkmens, uzsverot, ka cilvēki ne vien ved savus mājas atkritumus uz ceļmalu konteineriem, bet met mēslus arī ārā pa automašīnas logiem. „Sarunās ar motobraucējiem esmu secinājis, ka mēslotājiem ir pilnīgi vienaldzīgi pārējie ceļu satiksmes dalībnieki un viņu drošība, tādējādi bieži ar savu cūcisko rīcību viņi rada nāves draudus moču vadītājiem. Piemēram, mežmalā izmests plastmasas maisiņš ar vieglu vēja plūsmu var uzlidot uz motobraucēja ķiveres un, lai to noņemtu, bieži ir tikai viens risinājums – kritiens,” kratot šķeltnadzi, norāda Cūkmens.

Arī motobraucēju – kaskadieru izpildītie paraugdemonstrējumi kalpo kā lielisks piemērs tam, ka “atkritumi uz ceļa = nāve motobraucējam”. “Laikus nepamanīti atkritumi, kas mētājas uz ceļa, var radīt nopietnus draudus motobraucēju dzīvībai. Uzmanības novēršana, kontroles zaudēšana, nespēja savaldīt transportlīdzekli – tās ir tikai dažas no bīstamām neērtībām, ko motobraucējiem rada ceļmalās un ceļa nomestie atkritumi un kas visbiežāk beidzas ar avāriju,” skaidro motosporta vecmeistars un kaskadieris Jānis Gaveika.

Īpaši bīstamas motobraucējiem ir arī lielgabarīta kravas, tādēļ ikvienam kravas automašīnas šoferim ir jāziņo par uz ceļa izgāztām kravām, zvanot uz Latvijas valsts ceļu Satiksmes informācijas centru pa tālruni 65 025 555. Ziņot par bīstamajām vietām var 24 stundas diennaktī, un pēc saņemtajiem ziņojumiem draudi satiksmes drošībai tiek operatīvi novērsti.

Lai cīnītos pret atkritumiem uz ceļa, kas rada nopietnus nāves draudus motobraucējiem, Cūkmens šogad īpašu uzmanību pievērš atkritumiem ceļmalās un uz ceļa. Jau ziņots, ka lai cīnītos pret atkritumiem ceļmalā un brīdinātu autovadītājus par sodu, kas pienākas par mēslu mešanu ārā pa auto logiem (50 līdz 500 Ls), Cūkmens kopā domu biedru grupu „Tīri meži“ un a/s „Latvijas valsts meži“, CSDD, Valsts Vides dienestu, Vides ministriju, Latvijas Valsts ceļiem, Valsts Policiju un citiem draugiem uzsācis kampaņu „Nemēslo ceļmalā!“.

Lai brīdinātu autovadītājus un liktu viņiem daudz vērīgāk sekot līdzi savai rīcībai, radītas arī īpašas ceļa informatīvās zīmes, kas izvietotas uz Rīgas apvadceļa un pie visu Latvijas lielāko pilsētu robežām. Cūkmens arī izglīto pašvaldības un aicina sakārtot atkitumu apsaimniekošanas noteikumus, jo vienīgais ceļš uz tīriem mežiem un ceļmalām ir kvalitatīva atkritumu apsaimniekošanas politika.

TAGS: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

0 Komentāri



You can be the first one to leave a comment.

Leave a Comment